Na przekór większości porzekadeł i powszechnie występujących przekonań mówiących o tym, że nie należy oceniać książki po okładce, ludzka percepcja kieruje się zupełnie innymi zasadami. Wbrew najszczerszym chęciom, najczęściej zwracamy uwagę na rzeczy oryginalne, wysmakowane i wykonane z największą starannością. Nie jest to wynikiem skłonności do luksusu ani małostkowości. Zwyczajnie, pierwszy kontakt z daną rzeczą ma istotny wpływ na jej późniejszy odbiór. Tak też, produkty wykonane z dbałością o zachowanie estetyki będziemy odbierać zdecydowanie lepiej, niż te, przy których produkcji nie zważano na aspekty wizualne. Ten sam mechanizm zachodzi przy ocenie opakowań.
Opakowanie… nie tylko funkcjonalność
Opakowanie jest odpowiedzialne za ochronę oraz zachowanie właściwego stanu produktu. Powinno spełniać wszelkie standardy bezpieczeństwa, być solidne oraz funkcjonalne. Musi bez szwanku znosić warunki transportu, włącznie z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. W przypadku produktów osobistych bądź produktów o szczególnej wartości jest gwarantem zachowania jego stanu fabrycznego. Poza tym opakowanie odpowiada również za ochronę dokumentów zawierających informacje o produkcie, takich jak karta gwarancyjna czy też instrukcja. Jego pierwszą, najistotniejszą funkcją jest ochrona. Jednak to nie wszystko…
Opakowanie jako reklama produktu
Równie istotnym aspektem opakowania jest jego warstwa estetyczna. Oczywiście, nie ma możliwości, aby znaleźć rozwiązanie idealne, trafiające w gust każdego konsumenta. Jednak znając specyfikę produktu oraz grupę potencjalnych zainteresowanych, można zaprojektować opakowanie w taki sposób, aby wyróżniało nasz produkt spośród innych o podobnej specyfice. Z pewnością warto postawić na oryginalność, zachowując przy tym poczucie smaku i umiar. Równie istotny jest też kształt opakowania. Bardzo często, odpowiednio dobrany kształt potrafi zwiększyć rozpoznawalność produktu wśród konsumentów. Można również pokusić się o zastosowanie pudełek typu display. Najważniejsze jest to, aby opakowanie produktu wywoływało u odbiorcy poczucie niepowtarzalności oraz oryginalności. Współczesne badania wykazały, że przy pierwszym kontakcie, konsument odbiera warstwę graficzną opakowania jako najistotniejszą. Dużo mniej istotna okazuje się treść opisująca produkt. Warto pamiętać o tym przy projektowaniu opakowań dla swoich produktów.